Vandalisme


Espais Urbans

El graffiti és un fenomen total en el nostre paisatge urbà de cada dia  que permet al seu autor apropiar-se del seu entorn marcant el mobiliari urbà que en realitat ens pertany a tots. A alguns els hi pot agradar i a altres no, però el cert és que el graffiti s’ha tornat una plaga que arrasa pobles i ciutats. Trens, metros, mobiliari urbà, murs i façanes. Res s’escapa de la seva set de color.
Caldria distingir entre el que jo anomeno graffiti d’autor i els gargots que sovint embruten el nostre entorn. Aclarint que el que jo entenc per graffiti d’autor és aquell graffiti treballat i de qualitat que fa que el vianant que el veu es pari i el gaudeixi, i el gargot és aquell que està graffitejat en bancs, escombraries i altre mobiliari, ja sigui urbà o no, i que jo considero vandalisme

Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia











Segons la Vanguardia, el graffiti surt a Barcelona molt car. I és que l’Ajuntament es gastarà més de 8 milions d’euros fins al 2014 per eliminar-los dels nostres carrers. Per fer-ho, comptarà amb un total de 35 equips que es desplegaran per Barcelona a través de les seves brigades amb torns de matí, tarda, i si és necessari, també de nit en el casos  d’urgència, ja que potser la pintada resulti massa escandalosa o ofensiva per als barcelonins. Es curiós perquè llegeixo que l’Ajuntament disposa d’un anomenat catàleg de tags que consisteix en un estudi fet i documentat per ells mateixos que incorpora molts dels graffitis, tags i pintades que s’han fet a Barcelona darrerament. D’aquesta manera es pot conèixer en molts casos la identitat dels autors d’una pintada i si és el cas, sancionar-los degudament. Tot i que penso, i es una opinió personal, que no es pot sancionar a ningú si no l’has pescat in fraganti ja que el sancionat sempre podrà dir que no ha estat ell.


Font pròpia

Pel que m’explicava una treballadora del servei de neteja de graffiti de l’Ajuntament de Barcelona al barri de Gràcia, tots els del servei de neteja de graffiti reben pel matí al seu PDA (organitzador personal i agenda electrònica) un llistat d’on trobar les pintades que han d’esborrar. Pel que es veu algú va abans fent fotos i apuntant l’adreça d’on trobar-les per tapar-les. També m’explica que estan obligats a fer una foto abans i una després perquè sovint, als 10 minuts d’haver tapat ve un altre graciós i torna a pintar damunt, i aquesta és l'única manera de demostrar que han fet la feina. L’Ajuntament és ràpid, però els graffiters pel que es veu més, i sinó, que m’ho diguin a mi! 




Font pròpia
Font pròpia
Dos minuts després de baixar  per un  carreró de Gràcia em paro sobtada perquè reconec una paret que la noia de l'Ajuntament havia tapat abans, ara torna a estar graffitejada. Doncs si que van ràpids els graffiters!


El més graciós és que després passo per una paret que recordo que fa un parell de dies tenia un graffiti, i ara ja no hi és. Doncs si que tapen ràpids també els de l'Ajuntament!

Font pròpia
Font pròpia


Això reafirma una de les conclusions del meu treball i és que és necessari trobar punts d’acord entre els Ajuntaments i els graffiters. En especial pel que fa a l’alliberació d’espais i murs.
Werens ho explica molt bé tot dient que : Abans de dir res respecte el mobiliari urbà, hauríem de tenir alguna cosa a oferir al nois. Si no dones cap opció per expressar-se (sigui cap paret lliure on aprendre i practicar en tota la ciutat) la gent s'agafa a l'opció més fàcil... el vandalisme... molts d'aquests, si tinguessin un lloc on practicar, evolucionarien fen coses interesants o ho deixarien corre en veure que no és el seu camí.

Penso que en vista de l'empenta que està agafant el graffiti escombraria, seria interessant culturitzar els joves sobre el que és i no és art, sobre el que els graffiters poden considerar el seu espai i sobre el que és en realitat espai de tots, sobre el que pot ser bell i sobre el que no ho és. Art sí. Graffiti sí. Brossa no. Unes hores de classe sobre aquest tema per graffiters reconeguts, que ens ensenyin les diferencies entre el que és graffiti d’autor i el que és pura marranada ben explicat, amb interacció, opinions i debats entre el propi alumnat, ajudaria no tan sols a entendre i apreciar  el graffiti com el que és, art urbà, sinó a entendre i menysprear el que no ho és.

De fet i en contra del que pensen molts adults, els joves acostumem a escoltar quan se’ns expliquen bé les coses. Som uns crítics excel·lents i sovint ferotges, i la nostra opinió té un pes elevat sobre la nostra mateixa generació. Fins ara, tant sols hem escoltat que el graffiti no és art, que sovint és brossa, que els graffiters estan penjats, i ens rebotem i surtim als carrers a graffitejar


RENFE - TMB

RENFE, admet que té un problema incontrolable amb el graffiti, ja que les pintades en combois s'han duplicat respecte al 2012 i la companyia no troba cap explicació. RENFE  calcula que l’any passat va haver de treure 31.700 metres quadrats de pintades a l'exterior dels combois (pràcticament el doble de la superfície que el 2011) i que  això va costar a la companyia 6,3 milions d'euros. 14.000 metres quadrats tan sols a Catalunya.

Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia


La companyia admet també  que  la majoria de graffiters actuen de nit i especialment a les estacions de Manresa, Blanes, Mataró i Vilanova i la Geltrú. Això és així perquè en aquestes estacions els trens dormen a l'aire lliure i Renfe reconeix que no ho pot arribar a controlar del tot.  També explica que els graffiters que actuen en aquestes estacions ho fan massa de pressa per poder enxampar-los. Fan una pintada ràpida i marxen

Tot i que moltes estacions estan dotades de vigilància, ja sigui amb càmeres de seguretat o per vigilants contractats, el cert és que és fàcil entrar en moltes d’aquestes estacions. Reixes, tanques, formigó, res és suficient per aquestes bandes que han fet de la pintada als vagons, una lluita personal contra el sistema i contra el món. Tal com m’explica DJ, un graffiter de Vilanova i la Geltrú, la planificació, la ocasió, l'adrenalina, les carreres, l’objectiu, la consecució i els entrebancs no fan sinó augmentar en molts casos les seves ganes de tornar-hi aviat. Són addictes de l'esprai. Estan enganxats  a l’adrenalina i sovint estan tan descontents amb el seu entorn, que la pintada els reafirma, els  fa pujar l’autoestima. Moltes vegades i no dic totes, és la seva forma de reafirmar-se en un món que no entenen, on tot allò que coneixien se’ls   destrueix (treball, família...) i on les possibilitats que se’ls hi presenten són escasses. No hi ha treball. Per a que estudiar? A casa no vull estar. Massa problemes.  Són frases que sovint  disparen  quan algú els escolta.  No són excuses, són realitats.
Renfe assegura que el més increïble és que  moltes vegades ho fan a plena llum del dia mentre pugen i baixen els  passatgers d'un tren aturat. De fet no és tan estrany, quan un tren arriba a una estació, el maquinista està obligat a aturar el tren completament, inclús amb el fre d’emergència per no causar cap accident imprevist, és llavors quan salten el graffiters i pinten, després marxen a corre-cuita. Saben que tenen temps perquè encara que el maquinista  o algun viatger els vegi i avisin als de seguretat, tant sols aquests tenen autoritat per detenir-los i abans no arriben, tenen temps a escapar. Altres vegades, els més agosarats,  i en un moment determinat i pactat del recorregut, accionen el fre d’emergència, i aprofiten el moment per baixar del tren i pintar abans el conductor avisi a seguretat.

Font pròpia


Werens, el graffiter sabadellenc, em diu en una entrevista que, els que pinten trens, tenen tota una filosofia... però tenen el seu potencial artístic i els trens són ben avorrits perquè no aprofitar-ho i que els trens es converteixin en obres d'art mòbils...

DJ, em comenta que ja que no tenen diners, ni oportunitats, ni galeries, ni espais suficients, ni res per mostrar el que saben fer, ho fan d’aquesta manera. No marxen molts amb carrera a fora per demostrar el que saben fer? Doncs ells no poden marxar i  pinten els trens sabent que abans no els netegin, passaran per pobles i ciutats, i que allò que han pintat ho veuran des de molt lluny i molta gent. És per això que en la seva particular escala de valors, no és el mateix pintar un tren de rodalies que un AVE. L’AVE arriba més lluny, el veu més gent i per tant és un objectiu més important.

DJ també m‘explica que tot i que les peces que pinten sobre els trens acostumen a ser rapides, poden arribar a ser extremadament grans, depenent del nombre de graffiters que integren la crew i del temps del que disposin. Es necessiten aproximadament uns 8 minuts entre que el graffiters tiren d’una palanca a l’estació, pinten i marxen, i disposen de 20 minuts si han agafat bé el temps de ronda dels vigilants, mentre els trens dormen a cotxeres. Una altra curiositat és que tot i semblar que els trens graffitejats són tots iguals, no és veritat i és que existeixen moltes tipologies. Així depenent de com està pintat el tren es diu que la peça és:


END TO END: si la peça ocupa tot el vago de punta a punta. 

TOP TO BOTTOM: si el graffiti ocupa de dalt a baix el vago. 

WHOLE CAR: si la peça ocupa tot un vago al llarg i a l'ample (una barreja de TOP TO BOTTOM i END TO END). 

MARRIED COUPLE: Dos vagons pintats conjuntament amb dibuixos que s’interrelacionen.

WHOLE TRAIN: si la peça ocupa tot el tren. Evidentment una ocasió que només està a l'abast d'uns pocs.


Mad" Top to bottom per Seen. Nueva York. 1982.nco 
End to end/Font pròpia
End to end/Font pròpia





TMB



Per la seva banda, TMB de Barcelona en declaracions al Periódico ha declarat que l’any passat van quedar afectats 1.800 cotxes i les despeses de neteja, tant de l'exterior com de l'interior dels vagons de metro, i de la reposició d'elements va ser de 580.000 euros. Des de principis del 2013, s'han detingut dues persones i se n'han denunciat 38 per fer graffiti als cotxes de metro. Avui dia, hi ha 28 casos oberts que s'estan investigant per determinar l'autoria dels fets. Pocs si es té en consideració la quantitat de pintades que es van realitzar però és que és difícil agafar in fraganti l’autor.
Font pròpia
La realitat és que els grups que cometen aquestes accions cada vegada són més nombrosos, tenen un nivell més elevat d'organització i, a vegades, es mostren violents i agressius amb els treballadors i el personal de seguretat privada de les instal·lacions ferroviàries quan els enxampen.
El mateix diari explica que cinc membres d’un grup de graffiters que havien pintat cinc vagons del metro a l'estació de la Sagrera, han estat detinguts després de ruixar amb un extintor un coordinador de seguretat.
DJ, em comenta que a ell no li agraden els metros. Massa foscor, poc espai, masses entrebancs, massa vigilància, i a més, les pintades duren poc, doncs la Generalitat neteja ràpid. El metro és per altres tipus de graffiter. Els que pinten vagons de metro tenen uns altres valors i sovint són gent que no s’està de gaires bromes. De fet, per accedir a les zones on dormen el trens estacionats, sovint s’han de  trencar portes, finestres i reixes, i alguns fins i tot han arribat a foradar parets de formigó. A ell no li va això.

En el cas de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) l'empresa calcula que el mal comportament dels passatgers durant el 2012 li va costar un milió d'euros, tenint en compte la despesa provocada pels graffiti, però també el cost de destrosses dins els trens i dels passatgers que viatgen sense pagar.

Altres


  •      Espais i mobiliari particular

Font pròpia
Està clar que existeixen altres espais i mobiliaris els quals els Ajuntaments ni en parlen, suposo jo perquè entenen que no els pertoca, però el cert és que són molt més delicats perquè afecten als particulars, a gent normal i treballadora que s’han vist ficats enmig d’aquesta guerra de guerrilles entre l’Ajuntament i els graffiters sense tindre  veu ni culpa. Estem tan acostumats a veure’ls pels carrers que ja ni ens adonem. Camions gargotejats, caixes elèctriques plenes d’enganxines, bústies graffitejades, portes de particulars amb dibuixos i tags sense sentit. Fins a quin punt la guerra entre els graffiters i l’Ajuntament ha passat a ser cosa de tota la resta dels ciutadans? Jo crec que té que existir un línia de no pas per a tots, i en especial, per als graffiters. Quin sentit té graffitejar el camió d’un transportista que es guanya la vida amb això? Sap el graffiter que aquest transportista s’exposa a una multa per part de l‘Ajuntament? Sap el que li costarà en diners  netejar el camió? Jo crec que no.


Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
    
Font pròpia

Quin sentit té graffitejar gargots damunt les portes de les cases, moltes vegades de fusta centenària als cascs antics de les ciutats? Saben els graffiters que en molts casos l’Ajuntament obliga als propietaris a netejar les seves portes? Saben que en moltes ocasions els inquilins d’aquestes cases centenàries no disposen de suficients diners ni pels lloguers? Jo crec que no. 

Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia



Si alguna cosa he après en aquest treball és que cal distingir entre pintar un graffiti i graffitejar. Pintar un graffiti és alguna cosa més que fer un gargot a la paret. És la preparació d’un dibuix,  l'elaboració, la planificació, el punt de vista del vianant, la certesa  que com diu en Werens, pot agradar i embellir una mica més la nostra ciutat. L'elecció d’un lloc on el pugui veure tothom... però on no molesti a ningú. La satisfacció del treball ben fet, de saber que cap graffiter pintarà al damunt perquè és possible que no ho puguin fer millor. La superació. La satisfacció. El reconeixement.


Quina satisfacció poden trobar en graffitejar? Jo també puc escriure el meu nom en qualsevol lloc de mil maneres diferents i amb mil colors, però una signatura feta sense cap preparació ni elaboració i en un lloc on no ens pertany i ens molesta... això és embellir la ciutat?  Això és un graffiti? No.


Si us plau, si no tens res a oferir...NO PINTIS!
    
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia




Un dels graffiters contemporanis més importants, el francès C215, i que es deixa caure sovint per les parts més velles dels nostres barris més populars, tant sols pinta sobre superfícies malmeses, ja que la filosofia que aplica en la seva vida i per tant en la seva  obra, és que el graffiti ha de servir per envellir les ciutats, no per ferles malbé. Això és també el que pensen molts dels graffiters catalans. Per desgràcia, no tots.

      
 
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia

Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia




  • Les caixes elèctriques

Font pròpia
Font pròpia
Una de les coses que més m’ha cridat l’atenció pel que fa als espais on pinten els graffiters, són les caixes elèctriques. Mai m’hi havia fixat però estan plenes de graffiti i gargots. És precisament aquí on he trobat les peces més boniques de la ciutat, són petites obres d’art que sovint i per desgràcia estan rodejades de gargots que moltes vegades fan malbé l’obra. He comentat en un altre apartat que seria convenient que els del servei de neteja de l'Ajuntament rebessin algunes classes sobre que és un graffiti d’autor i que és una graffitejada abans de tapar-les, doncs bé, crec que seria igualment necessari que els graffiters també en rebessin.
Es incomprensible que aquells que aspiren a fer-se un nom en aquest món de l’art urbà, no sàpiguen apreciar el que tenen davant. Em reafirmo en la meva conclusió que a les escoles tindria que existir alguna xerrada sobre això. Que tapi l’Ajuntament ho entenc, però que tapin els mateixos graffiters...


Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia



  • Les senyals de tràfic

No volia acabar aquesta part del treball sense fer una referència a les senyals de tràfic. Sense entrar en consideracions sobre si és correcte o no el que fan els graffiters damunt d’elles, m’agradaria ressaltar l’humor d’alguns graffiters  que lluny de graffitejar-les, les utilitzen per sorprendre al vianant i de pas fer-li aparèixer un somriure a la cara quan s’adona del que està veient. I és que un somriure a les 8 del matí , abans no entres al col·legi o al treball, pot ser molt saludable!.
Penso que molt millor així,
   
Font pròpia
Font pròpia
Font pròpia
que no així:


Font pròpia
Font pròpia


I arribats a aquest punt crec que puc contestar a dues de les preguntes bàsiques d’aquest treball:

Font pròpia

Graffiti, art o vandalisme?

Després de veure la camioneta aparcada al barri de Sant Martí, puc dir sense por a equivocar-me que graffiti és les dues coses. Tot depenent de qui el pinta i dels ulls que el miren, tot i això, per a mi el graffiti sempre serà art perquè parteixo de la base que ja he exposat abans: no és el mateix pintar un graffiti que graffitejar.



Quan un graffiter esdevé vàndal’ i quan artista?

D’acord amb Werens, deixa de ser vàndal quan creu amb el que fa i ho fa per amor a l'art sense importar-li el risc ni els diners que es gasta en pintura.