Tipologia


Lletres

  • Firma o Tag

Tag / Vilanova i la Geltrú /Font pròpia

Aquest terme fa referència a l’element més senzill i al més ràpid de crear. Tot i això, els tags són la base del graffiti.
Formalment tots els tags no són iguals, cadascú marca la seva evolució en el seu estil. En un principi eren senzills y molt llegibles, eren el nom o el pseudònim de l’escriptor acompanyat del numero del seu carrer.
L'abundància dels tags va començar a créixer així com la gent que pintava. Això va fer que els escriptors canviessin de mentalitat sobre la composició de les seves firmes  i que es dediquessin a embellir-les perquè aquestes no passessin desapercebudes entre totes les pintades que omplien els vagons dels metros i les parets de la ciutat.



  • Firma amb vora (Tag amb outline)

Tag amb outline / Barcelona/Font pròpia


El descobriment del broquet ample va permetre als escriptors realitzar obres més grans i donar als tags un element mai utilitzat, anomenat outline (vora), que consistia en una línia més fina que bordejava les formes de les lletres.





  • Lletres pompa (bubble letters)

Lletres pompa / Barcelona/Font 



Aquest estil de lletres es basa principalment en el disseny del tag amb outline amb la diferència que aquestes són lletres més gruixudes, arrodonides i senzilles que consten del color d’omplir i la vora.





  •  Vomitats (Throw-up)
Throw-up/ Barcelona /Font pròpia


Aquest estil com el seu nom indica, es refereix a una versió barroera de les lletres pompa. La seva finalitat era quantitat i no pas qualitat pel que són lletres amb poc disseny. S’intenten omplir amb el mínim de pintura possible, generant un ratllat en el qual es noten els traços de l’aerosol.





  • Block letters
Block letters/V. i la Geltrú /Font pròpia



Aquest estil es basa en un disseny més complex i original. Lletres molt simples, generalment gruixudes, llegibles i de gran mida. Estan pensades per ser llegides a gran distancia o a curt temps amb facilitat.





  • Estil salvatge (Wild style)

Wild style  
Vilanova i la Geltrú /Font pròpia

Arribem a una escala de complexitat d'un grau bastant alt dins el graffiti i dels més populars i extensos. El Wild Style va sorgir com a resultat de la recerca d’unes lletres cada cop més complexes, on a part de las mateixes, es poguessin apreciar adorns i formes purament estilístiques que no formen en realitat part de les lletres.
Connexions, cercles, semicercles, espirals, pics, i sobretot fletxes, que proporcionen un dinamisme molt característic a tota peça que posseeixi alguna.





  • Model pastel (Estil 3D)

Model pastel (Estil 3d)
 Vilanova i la Geltrú Font pròpia

De la mateixa manera que el wild style busca crear estil i cridar l’atenció, mitjançant la seva complexitat de formes i combinacions de colors, el model pastel busca crear un efecte de “tridimensionalitat” en les lletres, i és per tant un estil molt efectista, on inclús a vegades, el disseny de les lletres passa a un segon pla i cobra més importància el farciment.
Aquest estil prescindeix dels elements formals del graffiti convencional, com per exemple el traç o les brillantors, i adopta altres recursos com degradacions o plans de color. Generalment necessita més dedicació i el seu caràcter és menys espontani i més artístic.
Aquest estil és el que més acostuma a agradar a la gent aliena al moviment.




  • Estil escombraria (Dirty)

Inupié./Estil brossa/Barcelona, Anys 90
Font pròpia


És un estil més recent que intenta desdibuixar, creant formes incorrectes, deformitats, colors repel·lents i en definitiva, generar un estil brut. El risc que comporta aquest estil és saber si realment l’escriptor el realitza per intencionalitat pròpia o bé per incapacitat de fer-ho més bé, i és per això que alguns escriptors d’aquest estil també pinten peces més convencionals per demostrar que realment saben pintar.





  • Graffiti orgànic

Graffiti orgànic / Vilanova i la Geltrú /Font pròpia

Ës un estil de graffiti molt nou. És dels primers en mostrar algun indici de la fusió de tots els estils en un de sol. En aquest estil les lletres cobren un caràcter propi adoptant formes d’objectes, fusionant així el dibuix de les lletres tradicionals del graffiti amb complements com personatges o objectes






Personatges


Personatges / Vilanova i la Geltrú /Font pròpia


Molts dels escriptors basen la seva obra en la creació de personatges, tot i això els personatges van sorgir per acompanyar principalment les lletres. Alguns van començar pintant lletres als carrers i ho han derivat a personatges. Altres simplement pel gust de dibuixar personatges,  acaben plasmant-ho a la paret. Hi ha qui practica tant lletra com personatges.

Aquests personatges donen més riquesa a les obres i permeten expressar millor una idea, un missatge o un estat d’ànim.





Icones


Icona /Zask - Syne
Barri de Gràcia, Barcelona /Font pròpia


Les icones es podrien considerar com una derivació dels personatges. Les icones acostumen a ser més esquemàtiques i més fàcils de fer. La seva funció és cridar l’atenció. És més fàcil  recordar un icona que un nom. Alguns escriptors van arribar casi a substituir-les per la seva firma. Amb la utilització de les icones es busca sobretot l'originalitat i l’impacte que causin sobre els ulls dels espectadors. Les seves formes de presentació són molt variades, des d’un color a varis, i d’objectes simples a alguns més complexos. 





Graffiti Abstracte


Graffiti abstracte/ Futura 2000, Nova York, 1980/ http://allcitystreetart.com/
Es podria considerar com el grau extrem de l’escala del graffiti on perd ja la seva identitat. Si es realitza amb aerosol, l’únic tret que el lliga al graffiti és la ubicació o que l’autor sigui escriptor de graffiti. En ocasions només perd la forma de les lletres, i passa a ocupar la superfície sencera del suport però sense cap forma ni lletra definida