Conclusions

Cal dir que totes les conclusions d’aquest treball es basen fonamentalment en les respostes del qüestionari que han contestat 192 persones, en les més  de 20 entrevistes que he realitzat al llarg d’aquests mesos amb comerciants i graffiters de Barcelona, amb el personal de la neteja i medi ambient que he anat enganxant pels carrers, amb les més de 1.000 fotografies que he pres i que  il·lustren aquest treball, amb la conversació que vaig tindre amb el director de Serveis de neteja i Gestió de residus de Barcelona, quan ja desesperava que algú de l’Ajuntament, inclòs l’Alcalde, i molt especialment amb les respostes que em va enviar el graffiter sabadellenc Werens. A tots ells el meu agraïment.

Com he argumentat al principi del treball, no existeix una normativa internacional única que reguli el graffiti. Les lleis que afecten aquesta activitat varien d’un lloc a un altre. Cada continent, cada país, cada regió, cada municipi o poble és el que dictamina les seves pròpies lleis i sancions, i és per això que igual que existeixen llocs  que promouen i inclús fomenten aquest tipus d’art urbà en determinades condicions, existeixen altres que el castiguen durament. Ara bé, el gran problema al que ara s’enfronten els països que han aplicat normatives de tolerància zero amb el graffiti és que les mesures i sancions que han pres al respecte no han fet més que generar reptes més grans per als graffiters, que ara ho consideren i ho interpreten com una lluita oberta contra les autoritats pel domini dels espais de la ciutat. Un guerra de guerrilles pel control de la ciutat.

Així doncs, la primera conclusió que se’n pot extreure d’aquest treball i que espero hagi quedat clara és que graffiters i autoritats farien bé en posar-se d’acord i intentar trobar un equilibri entre la llibertat d'expressió dels primers i el dret de la resta dels ciutadans de gaudir de l'espai públic. Menys sancions i més diàleg. Menys restriccions i més espais alliberats.
Les sortides al mercat de treball per als graffiters actuals  són poques, els circuits de les galeries d’art els hi estan vetats a la majoria i per tant  la difusió i la projecció dels seus treballs és realment difícil. Si a tot això sumem la crisi que el món està vivint,  la manca de recursos de les famílies per que els seus fills estudiïn un itinerari adequat, i la manca d’oportunitats laborals, es pot entendre que l'única manera que tenen els graffiters de donar projecció i visibilitat al seu treball sigui a través de persianes i  murs abandonats a les ciutats.

El fet contrastat és que el 94% dels enquestats en aquest treball consideren que l’Ajuntament hauria de fomentar i donar més facilitats a les plataformes autoritzades  de graffiters per tal de millorar la imatge degradada dels nostres barris i el mateix tant per cent també pensa que  s’haurien d’habilitar més espais públics per aquest tipus d’art. Si a tot això li sumem la dada que el 81 % pensa que la legalització d’aquest tipus d’art ajudaria a la reinserció de molts joves que actualment estant a l'atur, tornem a la mateixa conclusió que en l’apartat anterior, menys sancions i més diàleg. Menys restriccions i més espais alliberats.

Que diu l’Ajuntament?
L’Ajuntament diu que parlar amb els graffiters és molt difícil. Ells poden parlar amb algunes plataformes i arribar a uns mínims que depenent del compliment per part de les dues parts es poden ampliar. Però qui parla en nom de  la resta de writters del retolador , que és com jo els anomeno, la vertadera plaga de les ciutats? Aquells que van pintant el seu nom com si es tractés d’una competició en qualsevol racó de les nostres ciutats. Com parar això? De fet i a favor de l’Ajuntament diré que les dades contrastades s’expliquen  per sí mateixes; durant el 2012 l’Ajuntament ha fet més de 180.000 actuacions als barris de Barcelona i ha eliminat més de 400. 000 m2  de graffiti escombraria. Bàsicament en murs i façanes aconseguint d’aquesta manera que aquesta part del problema es mantingui continguda, doncs els writters de retolador ja no s’arrisquen a pintar els murs perquè  la seva pintada dura tant poc que no interessa.

Aquí entrem en una de les consideracions fonamentals del meu treball. Graffiti, art o vandalisme?
El primer de tot seria distingir entre graffiti i pintada. A primer cop d’ull podria semblar que les dues coses són iguals, però res més lluny de la realitat. Al llarg d’aquest treball hem vist infinitat de fotografies i  cap d’aquests treballs se’l podria  etiquetar de gargot. Poden agradar més o menys però són graffiti en estat pur. Treballs elaborats que responen al desig del graffiter de “deixar-se veure” (getting up) i  on el missatge fonamental es troba en les formes i en l’estructuració ben pautada i plasmada espacialment de les seves lletres. La qualitat artística i estètica, la força plàstica i la elaboració del disseny  són algunes de  les regles fonamentals del graffiter. I és que a diferència dels que fan gargots o tags, aquí el que es valora no és la quantitat del treball sinó la qualitat.
Una altra diferència és que el graffiti quasi sempre ve firmat per un autor, i la pintada rapida manté l’anonimat ja que el seu valor artístic és nul. Es plasma amb massa pressa  a qualsevol lloc de fàcil accés i poc risc. Per això penso que la pintada és una forma d’expressió barroera i covarda, precisament perquè l’autor s’amaga, amb tota consciencia de que el que està fent és del tot incorrecte.

Aclarit això, faríem tots bé en distingir entre el que és en realitat un graffiti i el que és una pintada;  i entre el que és un graffiter i el que és un writter de retolador. A partir d’aquí caldria utilitzar bé els termes per tal de distingir clarament els conceptes. Si parlem de graffiti parlem de graffiters i de treball ben fet i treballat,  i  que normalment s’associa a un tipus determinat d’art (art del carrer) molt apreciat pels vianants , i si parlem de pintada parlem clarament de brossa i de writters de retolador que sovint s’associen al vandalisme perquè actuen a tot arreu sense control  i per a desesperació de tots els que els veiem.

La solució a aquest tipus de vandalisme que és la pintada no és fàcil. L’Ajuntament reconeix que tot i tindre més o menys controlats els murs de la ciutat, els writters pinten ràpid i amb tanta feina algunes vegades han tapat graffitis d’autor perquè arriba un moment que no poden amb tot. Es queixen que no poden aturar les pintades a les persianes perquè pertanyen als comerciants i que actuar sobre el mobiliari urbà surt molt car perquè es necessiten tractaments especials. Una altra queixa són les caixes elèctriques i les bústies de correus entre altres que tampoc els pertanyen i sobre les quals no poden actuar.
Si l’Ajuntament no pot amb tot, els graffiters es mostren inquiets i descontents, els writters estan descontrolats i els comerciants farts de tot. Quina és la solució? I tornem al principi de les meves conclusions;  menys sancions i més diàleg. Menys restriccions i més espais alliberats.
Al meu entendre, els graffiters són una gent molt curiosa, són addictes a l'esprai i als espais lliures i si no pinten els hi entra el “mono” i es descontrolen totalment. El primer de tot és alliberar més espais a la ciutat on puguin pintar. Res de façanes o portes centenàries dels barris més castigats. Per sort o per desgracia a Barcelona existeixen infinitat de cases i fàbriques abandonades o a mig construir, que situades sovint als extraradis donen una imatge de tristesa i abandonament a la ciutat que fa pena. Perquè no cedir tots els murs que les envolten, tan tristos i buits com elles mateixes, als graffiters? De fet els mateixos graffiters reconeixen que l'essència del graffiti és efímera i que és precisament aquesta característica el que fa que un bon graffiti sigui tant apreciat. Avui hi és i demà qui sap. Així doncs aquests murs tristos i abandonats que rodegen les nostres ciutats serien perfectes per a ells. Pinten, donen color a les ciutats i quan arriba el temps de demolir-los ningú diu res. Exactament el que s’ha fet amb els murs del parc de les tres xemeneies i dels de Sant Martí que han estat alliberats per l’ajuntament i que han fet les delícies dels graffiters i dels vianants que s’hi acosten.
Pel que fa a les persianes. Res de sancions per als graffiters que les pinten autoritzadament pels comerciants i res de multes per als comerciants que els contractin. I sobretot res de reduir l’espai del treball al 30%, pel meu gust, el resultat és deplorable. 
Queda clar pel treball i pel qüestionari resultant que l’excusa que posa l’Ajuntament per no deixar fer res és que l’impacte visual seria espantós per a la ciutat. Home, jo penso que precisament l’impacte visual seria el més atractiu de tot. Caminar veient petites obres d’art sense tindre de pagar, això ens agradaria a tots i a més, cal tindre en compte que la majoria del dia les persianes estaran tirades cap amunt i l’únic impacte visual serià el de veure les botigues buides perquè no hi ha diners per comprar res.

De solucions n’hi ha moltes, tan sols fa falta parlar i deixar-se d’històries. Perquè no un parc temàtic sobre el graffiti?  O que l’Ajuntament cedeixi alguns dels milers de terrenys que té abandonats pels  voltants de la ciutat? Que s’encarreguin les mateixes  plataformes de graffiters de gestionar-ho,  que busquin promotors.  De fet l’aigua Font Vella, Fanta i Coca-cola entre altres, han requerit ja  el servei dels millors graffiters per realitzar-los les campanyes.  Estaran tan enfeinats reclutant graffiters que amb prou feines podran graffitejar la ciutat. Que tal si l’Ajuntament en comptes de gastar-se milers en explicar les maldats del graffiti, envies als col·legis a graffiters com cal i aquests expliquessin la seva versió de la historia als estudiants? Que tal si aquests que són els que coneixen de veritat els carrers de Barcelona, ens expliquessin les diferències entre graffiti i vandalisme? Entre el que és un autèntic graffiter i el que és un vàndal. Que tal si ens expliquessin les seves experiències i debatéssim la qüestió tots plegats i amb coneixement del tema? Potser podrien fer-nos entendre que pintar graffiti no és dolent però s’ha de saber com i a on, i sobretot, penso que si un graffiter reconegut ens parles dels writters de retolador, com el que en realitat són, nens que treuen el retolador perque no saben fer res més i que es diverteixen fent-ho malbé tot, els  entraria al cap, a molts,  que  això és una ridículesa i que el qui ho fa, no té res de graffiter.


Un últim apunt que m’agradaria que quedés del tot clar, és que el graffiti no és tan sols una taca de pintura a la paret. El graffiti ben entès és molt més que això. És molt més que el que es veu. És un exercici que lluny de la idea que tenen alguns, fuig totalment del vandalisme i es fonamenta en la plena  llibertat del que l’exerceix per compartir la seva obra amb els demes i amb la idea persistent que hem de donar color als carrers. És un exercici de força visual i de qualitat estètica fet a consciència i en plena llibertat de disseny i forma, sovint amb un missatge ocult que escapa al primer cop d’ull. És necessari atansar-se al graffiti, perquè vulguem o no, el graffiti conviu amb nosaltres en cada racó de la nostra ciutat i ens observa callat i cridaner alhora en  molts moments de la nostra vida. Així doncs, igual que ell ens observa, cal que nosaltres l’observem també a ell. Callats i cridaners  com ell, per tal d’aplaudir-lo o criticar-lo si és el cas. Si passem de llarg sense parar-nos a pensar, el graffiti deixa de ser art per convertir-se en pintada. És necessari doncs que aprenem a interpretar-lo.  Com he dit abans, el graffiti és alguna cosa més que una taca de pintura a la paret i valdria la pena fer un petit esforç per entendre’l i conviure amb ell.